اندر احوالات متخصصین اروپایی و غربی در کشورهای عربی

مدتی است که در این منطقه کار میکنم و با طیف گسترده ای از متخصصین و کارشناسان مالی در تماس هستم ... این تماس شامل مصاحبه های ده تا پانزده دقیقه ای بوده و مشاهدات من شاید برای این قضاوت کافی نبوده باشد. ولی از اونجاییکه در دو منطقه دبی و کویت تمرکز داشتم و با طبقه خبره در حوزه مالی نشست و برخاست اندکی داشتم فکر میکنم نظراتم ارزش بیان کردن را داشته باشد تعداد مشاهده شده در حدود 60 تا 80 مورد می باشد که به نظرم تعداد مشاهده شده که به صورت کاملا تصادفی انتخاب شده بودند می تواند نمونه خوبی برای نشان دهنده کل جامعه باشد. به طور کلی، مقامات تصمیم گیرنده در کشورهای عربی همانند خودمان در ایران ( البته فکر کنم در ایران خیلی بهتر باشد) بیگانه پرست و یا به عبارتی غربی پرست می باشند ... خب البته از جدی بودن در کار و پشتکار متخصصین اروپایی نمیتوان چشم پوشید .. به نسبت ما شرقی ها کارهای ساده اداری و یا تجاری را با وسواس بسیار با دقت زیاد پیگیر هستند. ولی من مشکلم با این جنبه نیست ... من مشکلم با سطح علم و عمق دانش علمی این افراد می باشد. به نظر من (باز هم متذکر می شوم شاید مشاهدات من ناقص بوده باشد) این طبقه متفکر و باهوش که با دک و پز بسیار قدم رنجه فرمودند در کشورهای بد آب و هوای عربی و مجبور هستند آفتاب شدید شش ماه از سال رو به هوای همیشه ابری لندن ترجیح بدهند در حرفه و تخصص خود دانش عمیقی ندارند و معلومات آنها سطحی می باشد که هر خواننده اخبار مالی و تجاری با چند بار روزنامه اف تی و وبلاگ های زاویا می تواند به این دیدگاه ها دست پیدا کند و خیلی هم کار سختی نیست ... ضمنا نکته قابل توجه دیگر این هست که در میان این طبقه افرادی که بد خلق و عبوس و بد بین باشند مورد توجه و ارج بیشتری می باشند. دقیقا بر عکس این موضوع، متخصصین از کشورهای آسیای شرقی مانند مالزی و سنگاپور و یا ایرانی و آفریقایی که در رده های بالای مدیریتی هستند از سطح دانش بسیار خوبی برخوردار هستند با یک بینش بسیار متواضعانه به خود و به مسایل اطرافشان می نگرند که نشان دهنده این است که چقدر برای رسیدن به این مقام تلاش و پشتکار داشته اند ... به هر حال این رسالت مدیران تصمیم گیرنده عرب تبار است که بتوانند تفاوت در این دو طیف را ببینند و درک کنند که سرمایه انسانی میتواند فارق از ملیت و نوع رییس جمهور و رنگ چشم و رنگ مو و نوع پاسپورت باشد که من فکر نمی کنم حالا حالاها چنین معجزه ای رخ دهد ....

Comments

Popular Posts